Här listar vi de vanligaste begrepp som kan vara bra att känna till när man håller på med sökmotoroptimering och 
internetmarknadsföring.

Här nedanför finns en lista över de vanligaste termerna inom SEO.

  • Adwords: Detta är köpta annonser som visas i Googles resultatsidor vid sökningar. Företagen som annonserar betalar per klick.
  • Alt text/tag: En beskrivande bildtext som man sätter för bilder.
  • Ankartext/länktext: Klickbar text som som länkar till en annan sida.
  • Black hat SEO: SEO-metoder som bygger på trick och knep som går emot Googles riktlinjer. Detta riskerar att straffa sig i längden.
  • Brutna länkar: Länkar på din webbplats som inte fungerar, s.k. brutna länkar som leder till sidor som saknas, detta kan påverka din sökmotoroptimering negativt.
  • Bounce rate: Kallas även avvisningsfrekvens är ett besök på en sida på webbplats där personen inte går vidare till en ny sida, alt. backar tillbaka till sökresultatet.
  • Duplicate content: Innehåll som är identisk med redan publicerad text på Google.
  • Extern länk/utlänk/backlinks: En backlink är en länk från en extern webbplats till din webbplats.
  • HTTPS: Information mellan webbläsare och server skickas krypterat. Något som Google rekommenderar att alla hemsidor använder sig av.
  • Intern länk: En intern länk är helt enkelt en länk som går från en sida på din hemsida till en annan sida fortfarande inom din hemsida.
  • Indexerade sidor: Sidor som finns i Googles index.
  • Landningssida: Sida som besökaren hamnar på efter att ha följt ett sökresultat i Google.
  • Länkkatalog: Katalogregister där man kan ”lägga till” sin hemsida och få en länk. Detta ger inte längre någon större hjälp för din SEO.
  • Länkkraft: Det värde de länkar har som länkar till din hemsida
  • Meta title: Är den klickbara rubriken som du ser i Googles sökresultat. Du bör nämna sökordet i meta titeln.
  • Meta description: Är den text som syns direkt under meta title i sökresultatet.
  • No follow: Sätt på länkar för att inte skicka vidare någon länkkraft. Bör användas på annonser.
  • Nyckelord/keywords/sökord: Ord och fraser som din målgrupp använder sig av vid sökning i Google. Dessa ord bör man synas på och anpassa sin hemsida efter.
  • Off page optimering: Den optimering som inte rör den egna hemsidan. T.ex. backlinks, sociala medier, brand mentions.
  • On page optimering: Anpassning av hemsidan, innehåll, internlänkar och struktur. T.ex. texter, rubriksättning, kodning, bilder, hitta relevanta sökord för hemsidan.
  • PPC: Förkortning för ”Pay Per Click”, där man betalar för de klick man får på sina annonser.
  • SEO: Förkortning som står för Search Engine Optimization.
  • SEM: Förkortning för Search Engine Marketing, som inkluderar arbete med betalda annonser och olika kampanjer.
  • SERP: Står för Search Engine Result Page och är de resultatsidor du får upp vid en sökning i Google.
  • URL: Är sidans adress och en del av domänen. URL:en syns oftast i sökresultat på Google.