Det är vida känt att starka varumärken ger en ökad lönsamhet. Kunderna är helt enkelt beredda att betala mer för välkända och pålitliga varumärken, då de känner ett stort förtroende för företaget i fråga. Men att bygga varumärke är ett långsiktigt arbete som tar tid och som kräver stora investeringar men som om det görs rätt kan bli väldigt lönsamt.

Det gäller att ha en tidig bild och strategi över vad man vill att varumärket ska förmedla till omvärlden. Med regelbundna undersökningar kring varumärket kan man se hur arbetet kring företagets produkter och tjänster förändras över tiden. Det är därför viktigt att veta hur varumärket uppfattas och utvecklas över tiden, så att man vet att man är på rätt väg.

Därför bör en del av varumärkesbyggandet vara att ta fram systematiska varumärkesundersökningar som ger en klar bild av varumärkets kännedom, associationer, styrka och lojalitet bland era tilltänkta kunder.

Varumärkesanalys

Vet du hur många som känner till ert varumärke? Vet ni vilken attityd folk har till ert varumärke?

Med en varumärkesmätning får ni en samlad helhetsbild av ert varumärke, vad det står för och vad det säger era tilltänkta kunder. Vi kan hjälpa er att mäta kännedomen kring varumärket, ert företags produkter och tjänster samt hur varumärket uppfattas i relation till era konkurrenter.

Att genomföra en varumärkesundersökning ger er svar på vilken varumärkeskännedom som er målgrupp har om varumärket. Då mäter man vilken kännedomen folk har kring ert varumärke vilket leder till varumärkeskännedom. Sen så undersöker man vilka värderingar som människor har till ert varumärke. Har ni haft en reklam ute är det viktigt om folk känner till dem samt sammankopplar reklamen till era produkter och tjänster. Med vår undersökning kan ni se hur varumärket utvecklas över tid genom vårt varumärkesindex som mäter just det.

Varför genomför man en varumärkesundersökning? 

Våra varumärkesundersökningar ger ofta svar på frågor kring hur ni på bästa sätt kan nå er målgrupp och vad det är som tilltalar målgruppen. På så sätt kan ni få ökad kundnytta vid reklamkampanjer. Ni vet då också vart ni på bästa sätt kan plocka marknadsandelar och hur ni kan utnyttja potentialen i ert varumärke på bästa sätt.

Genom att mäta varumärket kontinuerligt får ni en kontinuerligt index över hur uppfattningen kring ert varumärke förändras genom tiden. Då kan ni se vilken effekt marknadsinsatser haft och följa eventuella förändringar, vilket ger er bra underlag för fortsatta marknadsinsatser.

Hur gör man en varumärkesundersökning?

Anlita ett undersökningsföretag som har erfarenhet från er bransch. De kan hjälpa er med allt från konsultation av frågeformulär, till insamling av svar, analys av varumärket, rapportskrivning, samt presentation för era medarbetare och lämpliga rekommendationer i det fortsatta arbetet med att nå önskad varumärkesposition för företaget.

Vill du veta mer?

Då får du gärna ta kontakta oss så guidar vi dig rätt!

Categories:

Tags:

Comments are closed